25. juli 2012

Leirskole til Bathurst

Linnea og Amalie klare for tur!
Sammen med alle i year 5, skulle vi til Bathurst i tre dager for å lære mer om Gold rush på 1800 tallet.

Vi kom på skolen klokka 7, og bussen gikk klokka 7:30.
Først så kjørte vi til Blue Mountains, og tok railwayen ned til Jamison Valley. Og så gikk vi en walkway gjennom regnskogen til cablewayen.
Etter det gikk vi til bussen og kjørte til Jenolan caves. Der gikk vi til Lucas cave. Vi gikk i en time og så var det kjempemange, veldig fine steiner. To skjelett: En wallaby og en Tasmanian devil. De hadde gått inn i caven, og kom seg ikke ut igjen så de døde.

Jeg spiser lunch!
Så kjørte vi bort til camp'en og dusjet, og så gikk vi bort til middag. Da spiste vi Wombat-burgere!! Det var faktisk godt og smakte som vanlig burger.
Så gikk vi til cabin'en vår. Jeg og fire venner var i 104. Så måtte vi skifte og pakke ut, og legge oss. Dagen etter skulle vi ha en veldig, veldig stor dag!!

Om morgenen måtte vi dusje, og så kledde vi på oss og gikk ut og spiste frokost. Der hadde de frokostblanding!
Etter det kjørte vi i bussen til en cave. Der gikk vi 80 meter inn i fjellet, og opp en stige som var 30 meter. (kanskje ikke 30 meter rett opp sier mamma...)
Skilt inn til cave'ene.
Og så kjørte vi bort til "panning'a". Der "panna" vi gull. Jeg fant ingenting, men mer enn halve klassen fant gull!
Etter det gikk vi bort til en guide tour og hadde en quiz. Vi gikk rundt i byen der gullgraverne hadde bodd, og svarte på spørsmål.
Noen i klassen min vant premie - de fikk en liten flaske med gull!

Da vi var tilbake i camp'en så gjorde vi oss klar til middag. Da spiste vi Possum snitzel - den smakte chicken, så jeg lurer litt på om de bare tulla med oss med at det var Wombat og Possum og sånn.

Fine steiner som har dryppet ned.
Etter det skifta vi til pysj og dro på Movie night! Der så vi Harry Potter 3 - og fikk være oppe til kl 22!

Klokka 6 dagen etter stod vi opp og spiste frokost. Så gikk vi på et museum. Der var det kinesisk tempel og vindmølle og sånn.
Etter vi hadde gått en runde, så gikk vi bort til et lite hus som en mann hadde laget selv. Der hørte vi hvordan mannen kom seg gjennom livet sitt. Etter det så hadde vi tre grupper og jeg var en av lederene.

Vi starta med å lage jordmursteiner (mudbricks). Vi trengte kjempemye jord og litt vann, mye strå og så mixa vi det sammen og putta det i en firkanta form.
Etter det så gikk vi opp og lekte noen games (Tug of war - tautrekking), og vi kasta hestesko på en stang - og så hadde vi tunge baller som vi trilla.

En dame som vi laget damper med.
Så gikk vi ned til en dame og laget damper (pinnebrød). Det grilla vi på bål. Når det var ferdig å grille kunne man få sirup på, men det gjorde ikke jeg.

Etter det gikk vi i bussen, og så to filmer på vei hjem.
Den ene heter Big Mama og den andre husker jeg ikke hva heter.

Når vi kom hjem, så var jeg med Linnea hjem og venta på mamma og pappa.

Det var en kjempemorsom tur! Helsing Amalie

Ps Bildene er Linnea sine - tusen takk for lånet!!

Inne i Lucas cave.

Inne i et hus.

En hatt, i det kinesiske tempelet.

Hytta til en kinesisk gullgraver.

Linnea fant mye gull - hehe!